Een kwaliteitskader is een omvattende benadering voor een bepaald proces of domein in de bouw, gericht op de handhaving van de kwaliteit ervan, waarbij een aantal aspecten van het proces meetbaar en traceerbaar worden gemaakt. Momenteel zijn er kwaliteitskaders voor luchtdichtheidstesten, ventilatieverslaggeving en de na-isolatie van spouwmuren.
Een kwaliteitskader bundelt verschillende aspecten van de kwaliteit van processen, organisatie, producten, middelen en personen in één systeem, wat de risicobeheersing in belangrijke mate verbetert. Kwaliteitskaders worden ingezet:
De uitvoerder van een proces die bewezen heeft aan de vereisten van een kwaliteitskader te voldoen, mag zelf een conformiteitsverklaring opstellen over het uitgevoerde werk en het aan zijn klant afleveren.
De methodologie is afhankelijk van het proces en de beoogde kwaliteitsdoelstellingen, maar bestaat altijd uit drie fasen.
Er wordt nagegaan of het proces uitgevoerd wordt met geschikte producten, competente personen, gepaste middelen, goede bedrijfsorganisatie enz.
De uitvoerders van het proces laden in een centrale databank per werf gegevens en documenten op over planning en uitvoering.
De betrokken bedrijven worden steekproefsgewijs gecontroleerd, op de werf en/of administratief.
De kwaliteitsvereisten van een proces en de controle erop worden in overleg met de stakeholders uit de sector vastgelegd.
Een kwaliteitskader kan bijvoorbeeld omvatten:
U kunt een aanvraag indienen via het contactformulier. Wij brengen u dan op de hoogte van de
voorwaarden voor deelname. In functie van het kwaliteitskader organiseren wij certificaties,
erkenningen, examens enz. Na toetreding zullen, volgens de regels van het kwaliteitskader,
steekproefcontroles ter plaatse of desktopcontroles uitgevoerd worden. Deze dienen om na te gaan of
bij de uitvoering van uw activiteiten aan de voorschriften van het kwaliteitskader wordt voldaan.